החיים, מתכונים ומה שבינהם.

פסטה ברוטב שמנת ופטריות

הפעם הראשונה של הרבה דברים שעושים בחיים נזכרת לשנים ארוכות. הפעם הראשונה שהתינוקת שלי חייכה אליי חיוך רצוני (שבת בשעה 06:00, בגיל חמישה שבועות, על יד המראה שליד הדלת (ורק אתמול היא חגגה 6)), העוגה הראשונה שאפיתי (בגיל 6 וחצי, עוגת תפוחים. אמא עזרה לי). את הפסטה ברוטב שמנת ופטריות הראשונה שאכלתי. זה היה באיזה שהוא כפר נידח בין העיר קלן לעיר דיסלדורף בגרמניה בשנת 96. כמה חודשים לפני השיחרור משירות הקבע, נסעתי עם עוד כמה חברים לטיול באירופה ובמשך כמעט שבועיים, ארבעה חברה תפרנים, אכלנו כל יום ארוחת צהרים ברשת הגורמה – מקדולנד.
יום אחד, בדרכינו חזרה למלון נשברתי ואמרתי לחבר שנהג שבכפר הראשון שהוא רואה, שיעצור ונלך לחפש מסעדה עם אוכל מקומי. וכך היה. עצרנו בכפר כל שהוא שבו אף אחד לא ידע מילה באנגלית. סילבי, שידע רוסית, הצליחה לתקשר עם איזה זקן שנופף בידיו ושלך אותנו לקצה הכפר. שם, מצאנו את המסעדה שכמובן, אין מה לדבר על תפריט באנגלית. למזלנו, ישב מסעדה אדם דובר אנגלית, שקם באמצע האוכל ובא לעזור לנו.
בהתחלה, התלבטנו אם להזמין פיצה או פסטה. נבחרה פסטה ואני הזמנתי פסטה ברוטב שמנת ופטריות. אם זכרוני אינו מטעה אותי, פטריות טריות עדין לא היו נפוצות בארץ באותה התקופה ובטח שלא במגוון שיש בגרמניה. עד היום אני זוכר את הפסטה הזאת וגם את הפיצה שפתאום הגיעה לשולחן בלי שהזמנו וכשחשבנו שהמלצר התבלבל כי הוא לא הבין אנגלית, הוא הצליח להסביר לנו שזאת מתנה מהשף.
השבוע, אירחנו לארוחת צהרים את ניצן השכנה, לאחר "שננטשה" על ידי אימה ואחותה שנסעו לנפאל. כששאלתי את ניצן מה היא תיקח איתה לאי בודד לאכול, היא הזמינה פסטה ברוטב שמנת ופטריות. אז לאי בודד היא לא הגיע, אבל פסטה עם שמנת ופטריות כן.
אז אחרי ההקדמה ההארוכה הזאת, נתחיל. חשוב מאוד לבחור בפטריות טריות ומוצקות ולא פטריות על ערש דווי. יש מה שנקרא "פיטריות מקופסה" שאלו פשוט שאריות משנות השמונים שעדין מנסים בסופרים למכור לכם. שימרו את נפשותכם מפטריות מקופסה כי לטעם של הפטריות מקופסה ולפטריות טריות אין שום קשר.
פטריות טריות
את הפטריות ננגב בעזרת מגבת לחה או נייר מגבת. שטיפה של הפטריות תגרום להן לספוח נוזלים ואת זה אנחנו רוצים למנוע. את הפטריות יש לפרוס לפרוסות בעובי של חצי ס"מ.
פורסים לפרוסות


נשמור את הפטריות בצד ונפרוס לפרוסות דקיקות בצל בינוני אחד.

פורסים בצל
וגם קוצצים שלוש – ארבע שיני שום. את שיני השום, הכי נוח לקלף על ידי מעיכתן בעזרת להב הסכין. פשוט מניחים את שן השום על קרש החיתוך, מניחים עליו את להב הסכין ומועכים קלות. שן השום תשתחרר בקלילות מהקליפה.
מחצים את שיני השום מקליפה
עכשיו, אפשר להתחיל להכין את הרוטב. נחמם מחבת גדולה, וכאשר המחבת חמה, נמזוג ארבע – חמש כפות של שמן זית ומעט חמאה (כף). שמן הזית ימנע מהחמאה להישרף והיא לא תקבל גוון חום.
נוסיף את הבצל השום ונטגן קלות על לריכוך הבצל. כאשר הבצל מתרכך נוסיף שלוק קטן של ברנדי או רבע כוס יין לבן ונערבב היטב. ניתן לנוזלים להתאדות לפני שנוסיף את הפטריות.
מאדים את הבצל והשום

בשלב הזה, אפשר להכניס את הפסטה למים רותחים ולהתחיל לבשלה.
נוסיף את הפטריות למחבת יחד עם מעט עלי תימין טריים ונקפיץ את הפטריות במחבת.
מוסיפים את הפטריות
נקפיץ את הפטריות בערך חמש דקות עד שהן יקבלו גוון שזוף. נתבל בפלפל שחור גרוס (אפשר גם פלפל לבן) ומלח. נמזוג קרטון של שמנת מתוקה ונערבב היטב.
מוסיפים שמנת מתוקה
נבשל את הרוטב על להבה בינונית – נמוכה עוד שלוש עד ארבע דקות על מנת להסמיכו ונגרר מעל הרוטב קורט של אגוז מוסקט.
נטעם את הרוטב ונתקן תיבול על פי הצורך.
כאשר הפסטה מוכנה, נסננה היטב ונערבב עם הרוטב (פסטה חמה לא שוטפים).
פסטה ברוטב שמנת ופטריות

גזור ושמור

מצרכים (לארבע – חמש מנות)

  1. חבילת פסטה
  2. שתי סלסילות של פטריות טריות.
  3. אופציה – חבילת פטריות יער יבשות, אשר הושרו במים רותחים, נשטפו (משאריות חול) וסוננו היטב.
  4. קרטון שמנת מתוקה
  5. חמש כפות שמן זית
  6. כף חמאה
  7. בצל בינוני
  8. תימין מארבעה גבעולים
  9. שתי כפות ברנדי או רבע כוס יין לבן
  10. ארבע שיני שום
  11. פלפל, מלח, אגוז מוסקט

אופן ההכנה:

  1. להביא סיר גדול עם מים לרתיחה.
  2. לנגב את הפטריות ולפרוס לפרוסות בעובי חצי ס"מ.
  3. לפרוס לרצועות דקיקות את הבצל ולקצוץ את השום.
  4. לחמם מחבת וכאשר המחבת חמה, להוסיף 5 כפות שמן זית וכף חמאה.
  5. לטגן את הבצל והשום עד לריכוך.
  6. להוסיף את הברנדי או היין ולערבב עד לאידוי הנוזלים.
  7. להתחיל לבשל את הפסטה על פי הוראות היצרן.
  8. להוסיף את הפטריות והתימין ולטגן תוך כדי ערבוב כחמש דקות.
  9. במידה ומשתמשים גם בפטריות מיובשות, להוסיף למחבת.
  10. לתבל בפלפל שחור ומלח.
  11. להוסיף את השמנת וקורט של אגוז מוסט.
  12. לבשל עוד שלוש – ארבע דקות על להבה בינונית – נמוכה להסמכת הרוטב.
  13. לסנן את הפסטה ולערבב עם הרוטב.


השאר תגובה