החיים, מתכונים ומה שבינהם.

רוטב עגבניות רב תכליתי 2


רוטב עגבניות, הוא אחד מהרטבים הקלים ביותר שיש, ויחד עם זאת, הוא עוזר להקפיץ כל מנה, כמה רמות מעלה. אני נתקל בהרבה אנשים, שמבחינתם רוטב עגבניות זה בצל ושום מטוגנים עם קופסת רסק עגבניות ואורגנו מיובש. לו רק אותם אנשים ידעו כמה זה קל ופשוט להכין רוטב עגבניות איכותי – הם לא היו חוזרים להכין את הרוטב ההוא.
אני מכין בעיקר שני סוגים של רטבי עגבניות: רוטב עגבניות רב תכליתי: רוטב בו העגבניות חתוכות לקוביות ומטוגנות עם שום ושמן זית (לטעמי הרוטב יוצא הרבה יותר טוב בלי בצל) והרוטב השני – להלן "רוטב עגבניות רב תכליתי 2" בו העגבניות מבושלות עם בצל ושום, ואז נטחנות עם עשבי תיבול טריים.
שני הייתרונות הגדולים של רוטב זה, הינם שהוא דיאטטי – הרוטב אינו מכיל כלל שמן ובנוסף, הרוטב נשמר הרבה מאוד זמן. רוטב זה יכול לשמש כרוטב לפסטה, בסיס לפיצה, ללזניה או כבסיס להמון רטבים ומאכלים נוספים.
עכשיו בקיץ, אפשר להשיג בשווקים עגבניות מצויינות וזולות, ואם תבקשו יפה, בכל דוכן בשוק ישנו את הארגז עם העגבניות הבשלות מאוד, שאותן תוכלו לקבל במחירים עוד יותר זולים מהמחיר של העגבניות "היפות".

אין לרוטב הזה כמויות מדויקות. הכל עניין של טעם אישי והעדפות, אבל הכיוון הכללי של הרוטב הוא בישול של עגבניות בשלות בתוך סיר גדול יחד עם בצל ושום. את העגבניות חותכים לרבעים ומעבירים לתוך הסיר. בנוסף, לוקחים מספר בצלים ומספר שיני שום (בערך – על כל חמש – שש עגבניות בצל בינוני אחד ושלוש – ארבע שיני שום).


נוסיף את הבצל והשום לסיר ונערבב. מאחר ולא מוסיפים נוזלים לרוטב, יש לערבב את העגבניות בתדירות רבה עם תחילת הבישול, עד שהעגבניות מתחילות להגיר נוזלים, ואז אפשר להאט את תדירות העירבוב. נבשל את העגבניות במשך כחצי שעה ובזמן שהעגבניות מתבשלות, נכין את עשבי התיבול. לא שיש יותר מדי מה להכין, פשוט ניקח צרור יפה של עשבי תיבול, כדוגמת רוזמרין (רק ענפים צעירים ורכים), תימין (רק עלעלים), צרור יפה של בזיליקום, אורגנו, זעתר, מרווה וכל מה שטעים לכם.
>
לאחר כחצי שעה של בישול העגבניות, הסיר יתמלא בנוזלים אשר ניגרו מהעגבניות במהלך הבישול. נעביר את העגבניות למיכל הבלנדר ונוסיף את עשבי התיבול. באופן עקרוני, אפשר להשתמש גם בבלנדר מוט, אולם הטחינה תהיה פחות אחידה ויתכן שחלק מעשבי התיבול לא יטחנו בצורה אחידה. אני ממליץ בחום להשתמש בבלנדר או במעבד מזון עם להב הפלדה על מנת לטחון את העגבניות לרסק אחיד.

לאחר טחינת הרוטב, נתבל בפלפל שחור גרוס ומלח ובמידת הצורך נוסיף גם מעט סוכר על מנת לאזן את החמיצות של העגבניות. במידה ורוצים לחזק את הצבע של הרוטב, ניתן להוסיף קופסה קטנה של רסק עגבניות.
כאשר הרוטב מוכן, אך עדין דליל, ניתן להחזירו לבישול על להבה נמוכה על מנת לצמצם את הנוזלים.
את הרוטב המוכן, נעביר ליצנצנות מעוקרות. את הצינצנות אפשר לעקר בשתי דרכים: ניתן להכניס את הצינצנות לסיר גדול או קערה גדולה ולצקת עליהן מים רותחים או שניתן להניח קרש חיתוך מעץ בתוך תבנית של התנור ועל העץ להניח את הציצנות והמכסים ו"לאפות" בחום בינוני עשר עד עשרים דקות. את הצינצנות יש ליבש במגבת מטבח נקיה ואסור שישארו טיפות של מים לפני מזיגת הרוטב.
הרוטב ישמר מספר חודשים במידה והצינצנות עוקרו כמו שצריך או מספר שבועות במקרר בתוך כלים לא מעוקרים (אצלי הרוטב פשוט הסתיים לאחר שלושה שבועות בכלים לא מעוקרים בתוך המקרר).

כמו שכבר כתבתי, אפשר להשתמש ברוטב עבור פסטות, כבסיס לפיצות או כל מאכל אחר.

השאר תגובה