החיים, מתכונים ומה שבינהם.

תכנון ארוחת יום הולדת (או איך לתכנן ארוחה לעשרה סועדים ולהישאר בחיים)

״אני מארגן לך ארוחת יום הולדת״, אמרתי לה רגע לפני שנרדמה. ״בסדר״ היא מלמלה ונרדמה לה. או שאולי היא אמרה ״לא״? אבל למחרת בבוקר כבר נשלחו הודעות וואטסאפ לחברים על מנת לשריין תאריכים, לבטל נסיעות לחו״ל, לבטל תורניות בבתי החולים ולהתחיל צום מיצים שבוע לפני הארוחה. כל זה קרה בערך לפני חודש. מה שנשאר היה רק תכנון ארוחת יום הולדת, אבל כל זה נדחה עד לרגע האחרון.

מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז
מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז

מאז ההודעה עבר עלי חודש די מטורף וביום שני האחרון בשעה 20:30 נחתתי אחרי 9 ימים בקליפורניה, כשביום שישי בערב מתקיימת הארוחה ולא עדין אין תפריט סגור. לא רק שנחתתי ביום שני בערב, ביום חמישי בבוקר תוכנן ניתוחון קטן לבת שלי מה שגזל חצי יום ואת החצי יום הנותר ביליתי גם עם הבן הקטן בבית חולים. לא היה משעמעם יום לפני הארוחה. בזכות היעפת ביום שלישי הלכתי לישון לקראת אחת בלילה אחרי כמה שירבוטים כללים של התפריט:

  • סביצ'ה אינטיאס עם אננס
  • קרפצ'יו
  • חזה אווז עם אגסים מבושלים ביין מתובל
  • קרואסון עם פסטו כוסברה ובשר בקר מפורק עם ברביקיו ג'ק דניאלס
  • טרטר עם טוסטונים
  • דג סלמון ברוטב תפוזים שיוגש עם אספרגוס, פטריות מוקפצות, קונפי שום ואפונת שלג מוקפצת
  • מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לזו

ככה, בקטנה.

סביצ'ה אינטיאס עם אננס

סביצ'ה אינטיאס עם אננס
סביצ'ה אינטיאס עם אננס

את הסביצ'ה הגשתי בתוך קופסאות שימורים (שקניתי פה)

למה סביצ'ה:
זאת מנה שלוקח בדיוק 5 דקות להכין. מזמינים מהחנות דגים שאתם סומכים עליהם דג סופר טרי. מבקשים את הדג מפולט וללא עור. כאשר האורחים הראשונים מגיעים, מערבבים את כל החומרים. כאשר אחרון האורחים מגיע, מתבלים את הדג ועד שכולם אומרים שלום ומתנשקים, אפשר להגיש את המנה הראשונה.

קרפצ'יו

קרפצ'יו
קרפצ'יו

למה קרפצ'יו:
זאת מנה שלוקח בדיוק 5 דקות להכין. מזמינים מהקצב האהוב שלכם בשר פרוס לקרפצ'יו (לפי חישוב של 40-50 גרם לסועד. ביום שישי בבוקר הולכים להביא את ההזמנה וכאשר האורחים מגיעים מסדרים על הצלחת ומתבלים.

חזה אווז עם אגסים מתובלים ביין אדום

חזה אווז עם אגסים ביין מתובל
חזה אווז עם אגסים ביין מתובל

למה חזה אווז עם אגסים מתובלים ביין אדום:
כי נשאר לי בפריזר חזה אווז מארוחת ראש השנה האזרחית שבוטלה בשנייה האחרונה וכי אפשר להכין חלק גדול מאוד מראש. את האגסים הכנתי ביום חמישי בערב ואת חזה האווז הכנתי לבישול בוואקום שעתיים וחצי לפני הארוחה. בזמן הארוחה נשאר רק לצרוב את החזה ולצלחת.
* את החזה אווז בישלתי באמצעות מכשיר לבישול בוואקום שמאפשר להגיע לחזה עסיסי בלי אופציה לטעויות.
החזה נשאר בתוך האמבט של הבישול בוואקום ממש עד להגשה. ככה הוא שמר על החום. לפני ההגשה רק חיממתי מחבת ברזל וצרבתי את הנתח. כל מה שנשאר זה לפרוס, לצלחת ולהגיש.

טרטר שייטל

טרטר שייטל
טרטר שייטל

למה טרטר שייטל?
כי אפשר להכין את כל החומרים בצהרים, לשמור בקעריות קטנות ולערבב את הבשר שנייה לפני שמגישים אותו. גם את הטוסטונים מכינים מג'בטה מראש ושומרים בכלי אטום עד להגשה. את בצללי השאלוט, עירית, צלפים והמלפפונים החמוצים קצצתי דק דק דק ושמרתי בקעריות קטנות אטומות. את הבשר אספתי בבוקר מהקצב (יחד עם הקרפצ'יו) ואחרי הצהרים קצצתי דק דק דק דק ועל מנת שהבשר ישאר אדום ולא יתחמצן, סגרתי בשקית אטומה והוצאתי את כל האוויר ממנה. לפני ההגשה הוספתי מעט רוטב ווסטרשייר, מעט חרדל, פלפל שחור ומלח ואת התוספות.

קרואסון במילוי בשר מפורק

קרואסון במילוי בשר מפורק
קרואסון במילוי בשר מפורק

למה קרואסון במילוי בשר מפורק?
כי זאת מנה של 20 דקות עבודה והטעם שלה פשוט חלומי. גם פה, את הבשר הכנתי במהלך יום חמישי, נתתי לו להתבשל 13 שעות בוואקום ואז פוררתי אותו לשערות שעורבבו עם נוזלי הבישול ורוטב ברביקיו של ג'ק דניאלס. ביום שישי בבוקר הכנתי פסטו כוסברה ופשוט לפני ההגשה חיממתי מעט את הבשר, פרסתי את הקרואוסונים (הקנויים) ומלאתי בבשר.

סלמון ברוטב תפוזים על מצע קרם תירס עם אספרגוס, אפונת שלג מוקפצת, פטריות וקונפי שום

סלמון עם רוטב תפוזים
סלמון עם רוטב תפוזים

טוב, זאת המנה שדרשה הכי הרבה השקעה. אבל גם פה, בעזרת תכנון מוקדם במהלך הארוחה היו מעט מאוד הכנות שנדרשו להכנת המנה. האספרגוס הוכנת לשקית וואקום ובושל כבר בצהרים. לפני הגשת המנה, הוא נזרק שוב לאמבט המים שכבר היה חם מבישול חזה האווז. את הקרם תירס בישלתי בצהרים. פשוט מבשלים קלחים של תירס (ואם אתם לא מכירים את התירס המתוק של כרמל יבולים עיזבו הכל ולכו לחפש). את הקלחים טחנתי בבלנדר מוט עם מעט ציר בקר, פלפל ומלח עד לקבלת מרקם כמעט חלק ומעט משחתי. לפני הגשת המנה העברתי אותו לסיר וחיממתי. את אפונת השלג שטפתי וממש לפני ההגשה חיממתי ווק והקפצתי 3-4 דקות עם מעט שמן זית. את הקונפי שום הכנתי בצהרים גם בעזרת המכשיר לבישול בוואקום (ואת השום קניתי קלוף). את הפטריות הקפצתי לקראת הארוחה ורק חממתי שוב לפני ההגשה.
לרוטב של הדג צמצמתי כוס מיץ תפוזים ואז הוספתי כף חומץ מלזמי מצומצם וכף דבש יחד עם מעט פלפל שחור ומלח וצליתי את הדג עם הרוטב 20 דקות (בזמן שאכלנו מנות אחרות).

מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז

מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז
מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז

למה מוס שוקולד לבן, מסקרפונה ואגוזי לוז?
סתם. כי זה מה שהתחשק לי וכי היו לי בפריזר המון אגוזי לוז. את הקינוח תכננתי להכין בחמישי בערב, אבל בגלל בילוי בבתי חולים עם הילדים זה נדחה לשישי בבוקר אחרי איסוף הבשר, הדגים והקרואסונים. זה קינוח שלוקח 10 דקות להכין והטעם שלו טעם אגוזי מאוד, אבל עם מרקם מאוד קליל ואוורירי.

כל המתכונים יעלו בימים הקרובים לבלוג!

השאר תגובה