החיים, מתכונים ומה שבינהם.

פסטה ברוטב תרד וריקוטה בייתית

מרתיחים את החלב
מערבבים
מסננים את כל הנוזלים
גבינת ריקוטה בייתית
שוטפים את התרד
התרד מאבד מניפחו
מפוררים את הריקוטה
פסטה ברוטב תרד וריקוטה
פסטה ברוטב תרד וריקוטה

יש מתכונים שברגע שרואים אותם, מתייגים אותם "להכין מתישהו" ואז הם נכנסים עמוק עמוק לאחת המגירות. לפעמים, מוסיפים אותם למועדפים ולפעמים סתם זוכרים שהם קיימים. כך היה כשראיתי את המתכון לריקוטה הבייתית בבלוג של Simply Recipies. העובדה שהמתכון הוא מתכון של דיויד לבוביץ רק הוסיפה. אז המתכון תוייג וחיכה להישלף ברגע המתאים, שהפלא ופלא הגיע היום בצהרים.
בשבוע שעבר קניתי צרור גדול של תרד ערבי (או תרד תורכי) ופשוט התבקש להכין פסטה עם רוטב של תרד וגבינת ריקוטה. אלמלא היה בבית תינוק קטן, גם את הפסטה הייתי מכין, אבל איש איש ואילוציו…
גבינת הריקוטה מאוד, אבל מאוד קלה להכנה בבית ואין צורך בכלים מיוחדים להכנתה. הכמות שהכנתי הינה חצי מהמתכון המקורי, מה שהניב מאה וחמישים גרם של גבינה, אשר התאימה לשלוש עד ארבע מנות פסטה.
מתחילים בהרתחת ליטר חלב, יחד עם חצי כוס יוגורט, כפית מלח וכפית חומץ לבן. אפשר גם להוסיף רבע כוס שמנת מתוקה, אבל אני וויתרתי. כאשר החלב מתחיל לרתוח, הסיר יבעבע כאילו הר געש הולך להתפרץ, אז נא לא להיבהל. נמשיך לבשל את החלב כשתי דקות תוך כדי ביעבוע עדין וערבוב החלב / גבינה.

בזמן שהחלב מתחמם, ניקח מסננת ונרפד אותה בכמה מגבות נייר ונניח את המסננת בתוך קערה גדולה יותר או בתוך הכיור במידה והמסננת עומדת. לקראת סוף הבישול, ניתן להבחין שהגבינה מתחילה להתגבן. לאחר שתי דקות של רתיחה עדינה נכבה את הלהבה ונמזוג בעדינות את תוכן הסיר לתוך המסננת המרופדת בנייר מגבת.


ניתן לגבינה להגיר את כל הנוזלים, ובמידה והמסננת מונחת בתוך קערה, יש להקפיד לרוקן מדי פעם את הקערה על מנת שהגבינה לא תעמוד בתוך הנוזלים שהיא מגירה.  לאחר מספר דקות של הגרת נוזלים, אפשר לקחת צלחת קטנה וללחוץ על הגבינה כדי להוציא ממנה את שאר הנוזלים.


כעת שגבינת הריקוטה מוכנה, נניח סיר גדול עם מים על האש ונמשיך בהכנת הרוטב. ניקח כמה צרורות יפים של תרד (נטו, לאחר הורדת הגבעולים מאתיים וחמישים גרם תרד) ונשטוף את כל שאריות החול מהתרד. התרד הערבי, להבדיל מהתרד הנמכר בסופרים בשקיות ניליון, יותר גבוה ואינו מזדחל על הריצפה, כך שהוא מכיל פחות חול בין עליו.

לאחר שטיפת ויבוש התרד, ניקצוץ אותו גס. בנוסף לתרד, ניקח בצל ביינוני וניקצוץ אותו דק.
נפרוס דק מאוד שתי שיני שום
כאשר סיר הפסטה רותח נתחיל לבשל את הפסטה וחמש דקות לפני סוף הבישול של הפסטה, נניח מחבת גדולה על הלהבה החזקה ונחמם את המחבת.
מה שנשאר עכשיו זה לחמם שלוש – ארבע כפות של שמן זית במחבת וכאשר השמן חם לטגן קלות את הבצל והשום עד שהבצל מתחיל להזהיב. יחד עם הבצל והשום כדאי להוסיף חופן קטן של עלי בזיליקום קצוצים גס וכמה עלי אורגנו טריים. לא חובה, אבל מוסיף המון. כאשר הבצל מתחיל להיות שקוף, נוסיף את התרד למחבת ותוך דקה בערך, התרד יאבד את ניפחו. נערבב היטב את התרד ונתבל בפלפל שחור גרוס טרי ומלח.

בזמן שמטגנים את התרד, ניקח את גוש הגבינה ובעזרת האצבעות נפורר את הגוש לפיסות קטנות של גבינת ריקוטה.

כאשר הפסטה מוכנה, נעביר שתיים – שלוש כפות ממי הבישול של הפסטה לתוף המחבת עם הרוטב ונוסיף את גבינת הריקוטה המפוררת. נסנן את הפסטה ונערבב היטב עם רוטב הריקוטה ותרד.

ואחרי…

גזור ושמור

מצרכים (לשלוש עד ארבע מנות)

  1. ליטר חלב
  2. כפית חומץ לבן
  3. כפית מלח
  4. חצי כוס יוגורט
  5. שלוש כוסות פסטה קצרה (לפני בישול)
  6. מאתיים וחמישים גרם תרד טרי (נטו)
  7. ארבע כפות שמן זית
  8. בצל בינוני קצוץ דק
  9. חופן קטן של בזיליקום קצוץ גס
  10. עלים מגבול קטן של אורגנו
  11. שתי שיני שום פרוסות דק
  12. פלפל שחור ומלח
  13. פרמז'ן להגשה

אופן ההכנה:

  1. להביא לרתיחה את החלב, יוגורט, חומץ ומלח ולבשל על סף רתיחה במשך שתי דקות תוך כדי ערבוב.
  2. בזמן רתיחת החלב לרפד מסננת בכמה מגבות נייר.
  3. לאחר סיום בישול הגבינה כאשר רואים גושי גבינה להסיר מהאש ולמזוג לתוך המסננת.
  4. לאחר הגרת הנוזלים לקחת צלחת קטנה וללחוץ היטב על הגבינה.
  5. להוציא את הגבינה מתוך מגבות הנייר ולשמור בצד.
  6. לשטוף היטב את התרד ולקצוץ גס.
  7. לבשל את הפסטה וכחמש דקות לפני סיום בישול הפסטה, לחמם ארבע כפות שמן זית במחבת.
  8. לטגן את הבצל, השום, הבזיליקום והאורגנו עד שהבצל מתחיל להיות שקוף.
  9. להוסיף את התרד, לתבל בפלפל שחור ומלח ולערבב היטב.
  10. לפורר את גבינת הריקוטה לפירורים גדולים.
  11. כאשר הפסטה מוכנה להוסיף לרוטב שלוש כפות ממי הבישול יחד עם גבינת הריקוטה ולערבב היטב.
  12. לסנן את הפסטה ולערבב עם הרוטב.

השאר תגובה