החיים, מתכונים ומה שבינהם.

מרציפן בולגרי – הסוד המשפחתי נחשף

כמו כל בולגריה טובה, גם סבתא של אשתי מכינה בבית מרציפן. כדי לא להסתבך עם שאר הבולגרים במשפחה (הבולגריות למען האמת) אני אחזור רגע אחד לקורס הפסיכומטרי ואחדד שוב את המשפט הראשון: יש בולגרים טובים שאינם מכינים מרציפן בבית או לא כל הבולגרים הטובים מכינים מרציפן בבית (וזה בסדר גמור!) וגם לא צריך להכין מרציפן בבית כדי להיות בולגרי טוב. עכשיו, ששלום המשפחה לא נפגע, נחזור למרציפן (או מרפצן כמו שבני קורא לזה).

אני חושב שמרציפן הוא אחד הדברים בעל יחס עלות / תועלת בהכנה בבית מהגבוהים ביותר (כמו אבקת הסוכר שאפשר להכין בבית). חומרי הגלם שלו לא מאוד יקרים: ק"ג שקדים בשוק – 18 ש"ח שזה מאוד זול, יחסית למחירו של מרציפן שתקנו במחיר זה. גם הכנת המרציפן מאוד קלה ובעיקר שלב קילוף השקדים יכול להיות ריפוי בעיסוק.

הדרך הנוחה והמהירה ביותר לקילוף השקדים, היא להטביע אותם במים רותחים. אחרי כחצי שעה של השרייה במים רותחים, השקדים יראו כמו שאתם נראים אחרי יותר מדי זמן באמבטיה. הקליפה שלהם תהיה רכה ולחיצה קטנה על קצה השקד, תשאיר לכם ביד קליפה ואילו השקד הערום יקפוץ למגש.


זה השלב בו עושים ריפוי בעיסוק. פעולת קילוף השקדים מונוטונית ומשעממת אך אם רוצים להנות ממרציפן ביתי – חייבים לעבור את השלב הזה. תישארו מרוכזים, כי באיזשהו שלב, תמצאו את עצמכם משליכים שקדים קלופים אל ערימת הקליפות.

בשלב הזה, נקבל מגש עם שקדים קלופים ורטובים. אם ניטחן עכשיו את השקדים עם המים –  אבקת השקדים תספוג את המים ואת זה אנחנו לא רוצים; לכן, נייבש היטב את השקדים לפני הפיכתם לאבקה. פשוט, הניחו את המגש לשעתיים – שלוש בשמש עד ליבושם של השקדים.

מחצי ק"ג של שקדים יבשים עם הקליפה, נקבל שלוש כוסות של שקדים קלופים (כוס = מאתיים וחמישים מל"ל). נעביר את השקדים אל מעבד המזון, עם להב הפלדה, וניטחן את השקדים עד שנקבל אבקת שקדים אחידה. את האבקה המוכנה נעביר לקערה שתכיל את כל השקדים.

כעת, נכין סירופ סוכר: בסיר בעל תחתית עבה, נכין סירופ סוכר מכוס מים וחצי ק"ג סוכר. את הסירופ נבשל לטמפרטורה של מאה ועשרים מעלות (שלב הכדור הרך למי שאין מדחום – מטפטים כמה טיפות מהסירופ לכוס מי קרח. אם נוצר כדור רך זה הזמן לעצור את בישול הסירופ).

נעביר את סירופ הסוכר לקערה עם אבקת השקדים, יחד עם שתי כפות מיץ לימון. אם אתם אוהבים טעמים במרציפן שלכם, זה הזמן להוסיף כמה טיפות של מי ורדים, או כמה כפיות גדושות של מחית פיסטוקים לתערובת ובעזרת כף עץ, לערבב היטב את התערובת. בשלב הזה, אם אתם לא רוצים כוויות – אל תנסו ללוש את המרציפן ביד – הוא רותח. כאשר מתקבל גוש אחד נעטוף את הקערה ונשלח לקירור במקרר עד לטמפרטורה שתאפשר עבודה עם המרציפן.

הסוד נחשף…

במשך שנים, סבתא של אשתי לא הסכימה לגלות כיצד היא מכינה את הצורה המיוחדת של המרציפן, עד שיום אחד היא חשפה את הסוד…בעזרת מסחטת מיץ! את המרציפן היא פשוט דוחסת לתוך החלק של המסחטה וזה מה שנותן את הצורה המיוחדת של המרציפן. כדי לחלץ את המרציפן, ניקח מטפחת בד עדינה ואותה נכניס לתוך המסחטה.


על המפית, נניח כף שטוחה של מרציפן ואז נכסה את המרציפן בשאר המפית ונדחוס היטב וחזק.

כעת נחלץ את המרציפן ונעביר לכלי אטום אשר ימנע מהמרציפן להתייבש.

לפני פסח…

אפשר להשתמש במרציפן במספר אופנים לפסח – לטבול בשוקולד ולהגיש או להוציא ליבות לאגסים מבושלים ביין ולמלא במרציפן.

מרציפן

מרציפן

מצרכים:

שלוש כוסות שקדים מולבנים (חצי ק"ג)

    כוס מים

      חצי ק"ג סוכר

        שתי כפות מיץ לימון

          כמה טיפות מי ורדים (אופציה) או כמה כפיות של מחית פיסטוק (אופציה)

            אופן ההכנה:

            אם יש שקדים עם קליפה, משרים חצי שעה במים רותחים ומקלפים. מייבשים את השקדים כמה שעות בשמש.

              טוחנים את השקדים במעבד מזון עם להב פלדה לאבקה אחידה.

                מבשלים את הסוכר והמים לסירופ עד לטמפרטורה של מאה ועשרים מעלות.

                  מערבבים עם השקדים ומיץ הלימון עד לקבלת עיסה אחידה.

                    מצננים את העיסה עד שאפשר לעבוד איתה.

                      מגלגלים לכדורים או כל צורה אחרת.

                        שומרים בקירור בכלי אטום.

                          הדפסת המתכון

                          השאר תגובה