החיים, מתכונים ומה שבינהם.

גרנולה בייתית

זהו! החופש נגמר, הילדים חזרו לגן והבכורה עלתה לכיתה א', מזג האויר מתחיל להראות סימני סתיו (כבר פורחים חצבים) ורוחות נעימות נושבות אחר הצהרים מה שמאשר להוציא את הילדים לגן השעשועים. ראש השנה בפתח ואני כבר עמל על תפריט ראש השנה. לאט לאט החיים חוזרים למסלולם ולשיגרה (מי אמר ששיגרה זה רע?).

חצב בקלעת נמרוד
חצב בקלעת נמרוד


אם תשימו לב, הרבה מאוד מהדברים שקונים בסופר אפשר להכין בבית בקלות רבה ומבט מהיר ברשימת החומרים רק ידרבן אתכם להכין לבד בבית תוצרים שלא רק שיהיו זולים יותר מהמוצרים התעשייתים, אלא גם טעימים יותר ובריאים יותר. פעם הבאה שאתם בסופר, תיסתכלו על רשימת המרכיבים שיש בפסטו או טפאנד שהם שני ממרחים שלוקח פחות מחמש דקות להכינם בבית עם חומרי גלם הרבה יותר איכותיים ותבינו למה הרבה יותר טוב להיכנם לבד בבית. גם גרנולה, היא חלק מרשימת המאכלים שקל מאוד להכין בבית והתוצאה הרבה הרבה יותר טעימה מהגרנולות התעשיתיות. בנוסף, אתם יכולים לשלוט בתוספים שמוסיפים לגרנולה ולגוון כל פעם בתוספים אחרים: מתחשק לכם חלווה? שוקולד? פירות יבשים? אין גבול לגיוון של הגרנולה.
המתכון כאן מבוסס על המתכון מהספר של ארנה ואלה ויוצאת כמות נכבדה מאוד של גרנולה (בערך ק"ג גרנולה) . אם אתם לא אוכלים הרבה גרנולה, מומלץ להכין חצי כמות על מנת שהגרנולה תישאר טריה וקראנצ'ית. הגרנולה תישאר טריה ופריכה בערך שלושה שבועות, בתנאי שתישמרו אותה בכלי אטום.
נתחיל בחימום התנור לטמפרטורה של מאה ושמונים מעלות. עד שהתנור יתחמם, שאר ההכנות יסתיימו. לא לשכוח להוציא את התבניות לפני חימום התנור…
בתוך קערה גדולה, נכניס חצי ק"ג של שיבולת שועל. לא הדייסת אינסטנט, אלא פשוט פתיתי שיבולת שועל. עכשיו נבחר חמש תוספות שאותן נרצה להוסיף ומכל תוספת נוסיף מאה גרם (אם תירצו יותר מחמש תוספות, או שתגדילו את כמות הנוזלים או שתיקחו כמויות קטנות יותר של התוספות. אם תוסיפו יותר מדי תוספות, הגרנולה תצא יבשה מדי): אגוזי מלך קצוצים גס, אגוזי פקאן קצוצים גס, גרעיני חמניה לא קלויים ולא מומלחים, שקדים: קצוצים גס, שבבי שקדים או שקדים פרוסים, גרעיני דלעת, שומשום, זרעוני פשתן, פרג לא טחון, אגוזי קשיו, קוקוס, להמשיך? בכל מקרה, כאשר אתם קוצצים את האגוזים, קחו בחשבון שאתם רוצים לנגוס בהם כאשר אתם אוכלים את הגרנולה, אז אל תיקצצו אותם קטן מדי.

מוסיפים את התוספות לשיבולת השועל
מוסיפים את התוספות לשיבולת השועל


בסיר קטן נבשל מאה וחמישים גרם של קוביות חמאה יחד עם כוס דבש ושתי כפיות של תמצית וניל איכותית. גם פה יש הרבה אפשרויות לגיוון ואפשר להמיר את החמאה בחצי כוס שמן קנולה, מה ייפיק לכם גרנולה פרווה, במידה ויש לכם יוגורט פרווה וגם את הדבש אפשר להחליף עם סילאן (או חלק מהדבש) מה שיתן גרנולה כהה יותר. במידה ובחרתם להמיר את החמאה בשמן, מיזגו את השמן לפני הדבש וכך הדבש לא ידבש לכוס. את החמאה והדבש נבשל עד להמסה מוחלטת של החמאה.

מבשלים דבש וחמאה יחד עם וניל
מבשלים דבש וחמאה יחד עם וניל
גרנולה ביתית
גרנולה ביתית


,בזמן שהחמאה והדבש מתבשלים, נערבב היטב את שיבולת השועל עם כל התוספות.
מערבבים את כל היבשים


לאחר שהחמאה נמסה, נמזוג את החמאה והדבש לתוך הקערה ונערבב היטב.
יוצקים את החמאה והדבש ומערבבים
לאחר עירבוב יסודי של הכל, נעביר את הגרנולה לשתי תבניות אפיה מרופדות בנייר אפייה ונאפה במשך חצי שעה, כאשר כל מספר דקות נערבב את הגרנולה על מנת לקבל אפייה אחידה. לאחר רבע שעה של אפייה, נחליף את המיקום של שתי התבניות. כאשר הגרנולה מתקררת, אפשר להוסיף אינספור של תוספות: צימוקים שחורים (שווה להשקיע דקה ולהפריד את הצימוקים אחד מהשני), חמוציות,  פירות יבשים קצוצים, חלווה מפוררת, תפוחי עץ מיובשים קצוצים (לא הסוג הרך, אלא יש חטיפים של תפוחי עץ מיובשים בתנור שהם מאוד פריכים), שוקולד קצוץ או כל דבר העולה על דעתכם.
אופים
את הגרנולה המוכנה אפשר פשוט לנשנש עם כף (או פשוט "לשתות" ישר מהצנצנת), לאכול עם יוגורט: שיכבת יוגורט, למעלה כף של ריבה תוצרת בית ומעל גרנולה. אפשר להשקיע וסדר על צלחת עמוקה יוגורט (עיזים) מעל היוגורט שכבת גרנולה שמעליה פירות קצוצים ואם ממש רוצים להגזים, אז גם לצקת מעט דבש על הכל.
גרנולה עם יוגורט וריבה
יוגורט עם גרנולה, פירות ודבש
לאחר הכנת הגרנולה, הפרשתי שתי צינצנות לשתיים מתוך שלוש הגיסות שלי (אם הגיסה השלישית קוראת את הפוסט הזה, אפשר לסדר גם משלוח לגרמניה…). לאמי לא הכנתי מאחר והיא לא אוכלת גרנולה (שאלתי 🙂 ). השבוע, בארוחת שישי, שאלתי את אחת הגיסות אם היא קיבלה את הגרנולה ואמא שלי הלכה והביא צנצנת עם בערך כף גרנולה שנשארה, כי אמא שלי לא אוכלת גרנולה…

גזור ושמור

מצרכים (לבערך ק"ג גרנולה, שתספיק לשני אנשים לשבועיים)

  1. חצי ק"ג קווקר טבעי (לא דייסת אינסטנט)
  2. חמש יחידות של מאה גרם של התוספות הבאות: שומשום, פרג לא טחון, אגוזי פקאן קצוצים גס, זרעי פישתן, שקדים שלמים קצוצים גס, קוקוס, זרעי חמניה, גרעיני דלעת, שקדים מולבנים פרוסים, שבבי שקדים או אגוזי קשיו
  3. מאה וחמישים גרם חמאה או חצי כוס שמן קנולה (כוס = מאתיים וחמישים מל"ל)
  4. כוס דבש (או כמות שווה של סילאן או דבש וסילאן)
  5. שתי כפיות תמצית וניל
  6. תוספות לאחר האפיה: מאה גרם צימוקים, חמוציות, חלווה מפוררת, שוקולד גרוס

אופן ההכנה:

  1. לחמם תנור לטמפרטורה של מאה ושמונים מעלות.
  2. לערבב את הקווקר עם הזרעונים והאגוזים היבשים.
  3. לבשל את החמאה, הדבש והוניל עד להמסת כל החמאה
  4. לערבב היטב את שתי התערובות ולצקת על שתי תבניות אפיה המרופדות בנייר אפיה.
  5. לאפות כצי שעה כאשר כל חמש דקות מערבבים את התערובת ובאמצע זמן האפיה מחליפים את מיקום התבניות.
  6. לאחר הצינון לשמור בכלי אטום

השאר תגובה