החיים, מתכונים ומה שבינהם.

הממונה על הקינוחים (גביעי שוקולד נוזלי עם פירורי בצק פריך וקצפת)

כמעט בכל אירוע משפחתי, אני הוא הממונה על הקינוחים (באמת שאין לי מושג למה תמיד מפילים עלי את התפקיד הזה..) אבל מה לעשות, ולא תמיד הלו"ז של הארועים המשפחתיים מתאים ללוז האישי שלי, ולפעמים, אחרי יום עבודה בערב החג, אני צריך להספיק להכין קינוח לארוחת החג. לקינוח של ערב סוכות היו דרישות מאוד פשוטות: הוא היה חייב להיות מהיר להכנה, מרשים (ערב חג או לא?), טעים (איך לא…) וקליל.
הקינוח מבוסס על שכבת בצק פריך מועשר באגוזי לוז ועליו שוקולד נוזלי עם קצפת. מאוד מהיר להכנה, מאוד קליל להכנה, ועם המון רושם. גם הקינוח הזה, הוא תוצאה של כשלונות קודמים: את הבסיס הכנתי לפני מספר שבועות (כחלק מהניסויים לראש השנה) אך המנה שבה הבסיס היה חלק ממנה, לא נראתה לי (אם כי היתה מאוד טעימה). מאחר והבצק היה מאוד טעים, החלטתי להשתמש באותו הבצק, אך הפעם החלטתי לפורר אותו.
להכנת הבסיס, יש להכין בצק פריך. נתחיל בקיצוץ אגוזי הלוז. ניקח כוס אגוזי לוז (מאה גרם אגוזים), לא קלויים ולא מומלחים ונקלה שבע דקות במיקרוגל. ניתן לאגוזים להצטנן מעט ואז נשפשף את האגוזים בין הידים על מנת להסיר מהם את הקליפה. ניתן לרכוש גם אגוזים קלויים וקלופים ואז כמובן, לוותר על שלב הקליה.

את האגוזים, נקצוץ דק (אפשר גם במעבד מזון) ונשמור בצד.


עכשיו נכין את הבצק הפריך. את הבצק ניתן להכין ביד או במעבד מזון. בכל מקרה, בצק פריך זקוק למינימום עיבוד. עיבוד יתר, יגרום לגלוטן שבבצק להתפתח ואז הבצק יאבד מפריכותו (את רשת הגלוטן נרצה בעת אפיית לחם, אבל זה כבר לפוסט אחר).
לקערה גדולה, נכניס שלוש מאות גרם קמח (שתי כוסות של 250 מל"ל), מאה גרם אבקת סוכר, שני חלמונים ,מאה חמישים גרם קוביות של חמאה קרה מאוד ואת האגוזים הקצוצים. את החמאה, כמו שכבר פעם כתבתי, אני מקמח מעט ואז חיתוך החמאה הרבה יותר קל, מאחר וקוביות החמאה לא נדבקות אחת לשניה.


נעבד את הבצק, בין אם בעזרת מעבד מזון או בעזרת הידים עד לקבלת בצק פירורי.

את הצבק המוכן, נפזר על תבנית אפיה ונשטח למשטח בצק בעובי של חצי ס"מ בעזרת הידים. מאחר וסופו של הבצק הוא להיות פירורים בקינוח, נחתוך את הבצק לריבועים לפני האפיה, על מנת להקל על פעולת הפירור. את תבנית התנור, נכניס להקפאה ונחמם תנור לטמפרטורה של מאה ושמונים מעלות. כאשר התנור מגיע לטמפרטורה של מאה ושמונים מעלות, נעביר את התבנית למרכז התנור ונאפה כעשר דקות עד שהבצק מקבל גוון זהוב. נוציא את התבנית מהתנור, נצנן היטב את הבצק ונעביר לכלי אטום עד להגשת המנה.
היתרון במנה זאת, שמאוד קל להרכיב את המנה, וניתן לשנעה בקלות, במידה ואתם מוזמנים. שלב נוסף במנה, שניתן להכין מספר שעות לפני הגשתה, זה את הקצפת. מאחר והמנה עשירה מאוד בשוקולד, הקצפת לא צריכה להיות מאוד מתוקה. על כל חבילת שמנת, אני מוסיף שתי כפות אבקת סוכר וכפית מחית וניל (אם כי גם תמצית וניל טובה תעשה את העבודה). להקציף עד לקבלת קצפת יציבה ולהעביר לכלי אטום. את הקצפת יש לשמור בקירור עד להגשה. כדי לקבלת קצפת טובה, אני נוהג להקפיא את השמנת כחמש דקות לפני ההקצפה, ואם יש מקום פנוי בפריזר, אני מקפיא גם את קערת המיקסר והמקצף.
להרכבת המנה, נצטרף כלים קטנים להגשה. אפשר בכוסות שמפינה (צרות וגבוהות), אפשר בגביעי יין חד פעמיים או בכל כלי קטן אחר. המנה הינה מנה אישית ובגלל מתיקות השוקולד שבה, צריכים להכין מנות קטנות.
בתחתית כלי ההגשה, נניח שתי כפות גדושות של פירורי הבצק הפריך (פשוט לפורר בידים). מעל פירורי הבצק, נמזוג מעט שוקולד חלב איכותי. אני משתמש בשוקולד חלב של קליבו, אשר ניתן לקניה בחנויות המתמחות. את השוקולד ניתן להמיס במיקרוגל בקערת זכוכית. לכמות של עשרים מנות, יש להמיס ארבע מאות עד חמש מאות גרם של שוקולד. את השוקולד יש להמיס בפולסים של שלושים שניות: מפעילים את המיקרוגל במשך שלושים שניות, מוציאים ומערבבים. מפעילים שוב למשך של שלושים שניות ומערבבים שוב. במידה והשוקולד עדין לא נוזלי, לחזור על הפעולה למשך עשרים שניות. אפשר להמיס את השוקולד גם בבן-מארי (להניח את הקערה מעל סיר עם מעט מים ולערבב את השוקולד עד להמסה). שיטת המיקרוגל מאוד מתאימה אם כשאתם מתארחים, ואז לא צריך ללכלך את הכלים של המארחים.

לאחר מזיגת השוקולד, נזלף מעט קצפת (מכמות 500 מל"ל שמנת, ניתן להכין בסביבות שלושים מנות) ומעל הקצפת, נבזוק מעט שבבי שוקולד ונגיש מיד, כאשר השוקולד עדין חם ונוזלי והקצפת קרה.

בתאבון.

  1. בקערה גדולה, או בקערת המעבד מזון להכין בצק פריך משלוש מאות גרם קמח, מאה וחמישים גרם קוביות חמאה קרה, שני חלמונים, מאה גרם אבקת סוכר ומאה גרם אגוזי לוז קצוצים, לא מומלחים וקלויים.
  2. לשטח את הבצק לעובי של חצי ס"מ ולסמן עם סכין על גבי הבצק חתכים כל ס"מ לאורך ולרוחב.
  3. לצנן היטב את הבצק ולאפות עשר דקות בתנור שחומם מראש למאה ושמונים מעלות.
  4. לאחר האפיה, להמתין שהבצק יתקרר, לשבור לקוביות ולשמור בכלי אטום עד להגשה.
  5. לקראת הגשת המנה, להכין קצפת עם שתי כפות סוכר וכפית תמצית וניל (על כל חבילת שמנת מתוקה). כמות הקצפת בהתאם לכמות המנות.
  6. ממש לפני ההגשה, להמיס שוקולד חלב במיקרוגל או על בן-מארי.
  7. לסדר בכלים אישית שכבת פירורים, מעליה למזוג מהשוקלד ולעטר בקצפת.
  8. מעל הקצפת, לבזוק מעט שבבי שוקולד, או שוקולד שגורד בעזרת קולפן ירקות.

השאר תגובה